Մեր հոդվածում տեղ են գտել երեխաների հետ կիրառվող հմտություններն ու առանձնահատկությունները, ինչպիսի միջոցներ կիրառել, որպեսզի հաջողված արդյունք գրանցվի, քանի որ մեր աշխատանքի կիզակետում են երեխաները` ամենազգայուն ու ամենաանպաշտպան էակները, որոնց հետ աշխատելիս պիտի հնարավորինս հմուտ և զգուշավոր լինել:
Հանգուցային բառեր` սոցիալական մշակույթ, հանդուրժողականություն, խտրականության բացառում, կարծրատիպերի կոտրում, իրավունք, պաշտպանություն, անվտանգություն, ապահովություն, ինքնազարգացում, դաստիարակություն, աջակցություն:
Հոդվածի նպատակը: Առաջարկել մասնագիտական գրագետ աջակցություն երեխաների հետ աշխատելիս:
Թեմայի արդիականությունը: Բոլորիս էլ հայտնի է այն միտքը, որ մանկությունը յուրաքանչյուրիս կյանքի կարևորագույն և անբաժան փուլն է, և այդ փուլը պիտի հիմք հանդիսանա ապագային, այն ապագային, որը պիտի կերտվի հաստատուն և կայուն, իսկ դրա համար անհրաժեշտ է ճիշտ պահին ու ժամանակին բոլոր հարցերին ու եղած խնդիրներին հստակ լուծում տալ և բավարարել պահանջմունքները:
Երեխաների պահանջմունքների անբավարարության մասն են եղել համավարակը և պատերազմական իրողությունների հետքը: Դրանցով պայմանավորված ոտնահարվեցին կրթության, անվտանգության, ֆիզիկական, մտավոր և հոգևոր լիարժեք զարգացման համար անհրաժեշտ կենսապայմանների իրավունքները:
Նորույթի հիմնավորումը: Մեր հոդվածում ներկայացված է մասնագիտական նորարար գործիքակազմ, որի կիրառումը երեխաների հետ աշխատելիս մասնագետին հնարավորություն կտա հասնել ցանկալի արդյունքի:
1․ Գրականության վերլուծություն: Հոդվածը գրելիս ուսումնասիրել ենք հետևյալ գրքերը` Սոցիալական աշխատանքի վերապատրաստման դասընթացի նյութեր նախակրթարանի աշխատակիցների համար, Սոցիալական աշխատանքի ձեռնարկ ուսուցիչների համար, սոցիալական աշխատանքի հիմունքները, Սոցիալական աշխատանքի մասնագիտական չափորոշիչները, Սոցիալական մանկավարժություն, բուհական ձեռնարկ, ԵՊՀ հրատարակչություն /2017թ/, Средства массовой информации и права ребенка. Справочник для журналистов, составленный самими журналистами. Разработано MediaWise для ЮНИСЕФ; Второе издание 2005г. при сотрудничестве с Региональным Представительством ЮНИСЕФ По странам Центральной и Восточной Европы и СНГ MediaWise&UNICEF; 2005г.: Ինչպես նաև ուսումնասիրել ենք ՀՀ Օրենքը երեխայի իրավունքի մասին, Երեխաների իրավունքի պաշտպանության 2022թ․-ի տարեկան ծրագիրը, և ՀՀ Օրենքը Սոցիալական աշխատանքի մասին, 2018թ.:
Երեխաները միանգամից և հեշտությամբ են համակերպվում երջանկության հետ, քանի որ իրենց էությամբ նրանք իրենք են ուրախություն և երջանկություն… Վ. Հյուգո
Երեխան իր ընտանիքի և համայնքի մի մասն է: Ցանկացած երեխա ունի ընտանեկան խնամք ստանալու իրավունք: Երեխային հատուկ հաստատություն տեղավորելը պետք է ամենածայրահեղ քայլը լինի: Եվ ոչ մի դեպքում երեխաների համար նախատեսված հատուկ հաստատությունները չպետք է խոշոր և լքված անկյուն հիշեցնեն: Հաստատություններում երեխաների տեղավորումը, նույնիսկ լավագույն մտադրությունների դեպքում, խոչընդոտում է նրանց մտավոր, ֆիզիկական, հոգեբանական և սոցիալական զարգացմանը: Որքան ավելի վաղ հասակում է երեխան տեղավորվել նման կարգի հաստատություններում, և որքան ավելի երկար ժամանակ է այնտեղ գտնվել, այնքան ավելի մեծ է նրան հասցվող վնասի չափը: Լավագույն դեպքում հաստատություններում գտնվող երեխաները զրկվում են իրենց ներուժը զարգացնելու հնարավորություններից, վատագույն դեպքում` իրենց ամենահիմնարար իրավունքներից: Թեև երեխայի ընտանիքից բաժանումը երբեմն միակ տարբերակն է, այնուամենայնիվ, բազմաթիվ հետազոտություններ ցույց են տալիս, թե որքան դժվար է պետության համար հանդես գալ «լավ ծնողի» դերում:
Չկրթված կամ անտուն մարդկանց, հանցագործություն կատարած անձ կամ հակասոցիալական վարք դրսևորած անձ, մարմնավաճառությամբ զբաղվողների, անչափահաս տարիքում հղիության դեպքերի, գործազրկության և աղքատության վերաբերյալ վիճակագրական տվյալներում գերակշռում են հասարակության այն անդամները, ովքեր զրկված են եղել ընտանեկան խնամքից:
Հաշվի առնելով հաստատության բացասական ազդդեցությունը և ընտանիքում խնամքի կազմակերպման անհնարիությունը, ընդգծում են սոցիալական աշխատանքի ծառայության անհրաժեշտությունը` որպես մասնագիտական միջամտություն: Վերը թվարկված ռիսկերը կանխելու և կյանքի նորմալ զարգացումը ապահովելու համար մասնագետները պետք է հոգ տանեն, որպեսզի բավարարվեն երեխաների էմոցիոնալ պահանջմունքերը, որոնք են, սիրո և անվտանգության, նոր փորձի, գովասանքի և գնահատման, պատասխանատվության պահանջմունքները:
Այս պահանջմունքները պետք է բավարարված լինեն երեխայի կյանքի հենց սկզբից, որպեսզի օգնեն նրան չափահաս մարդ դառնալու համար: Անշուշտ, հասունության տարբեր փուլերում դրանց կարևորությունը փոխվում է, ինչպես նաև փոխվում է դրանց բավարարելու միջոցները: Հիմնական պահանջմունքներն են.
1․ Սիրո և անվտանգության պահանջմունքը: Ամենակարևորն է, քանի որ սա հիմք է հետագա փոխհարաբերությունների համար /ընտանիքի, ընկերների, գործընկերների հետ և այլն/։ Սրանից է կախված անձի առողջ զարգացումը, հոգատարության ընդունակության առաջացումը, ինչպես նաև այն, որ անհատը ժամանակի ընթացքում դառնա սիրող և հոգատար ծնող։ Այս պահանջմունքը պետք է երեխայի մոտ բավարարված լինի կյանքի առաջին իսկ օրից, որի բավարարմանը պետք է նպաստի նախ մայրը, հետո հայրը, այնուհետև միկրոշրջապատը: Ծանոթ միջավայրի նկատմամբ, անվտանգության զարգացումը նպաստում է, որ երեխայի մոտ ձևավորվի վստահության զգացում և որ երեխան համարի իրեն անհատական և անկրկնելի էակ:
2․ Նոր փորձի պահանջմունք: Միայն այս պահանջմունքի ադեկվատ բավարարման դեպքում մանկության շրջանում երեխայի մոտ ունակությունները կզարգանան ճիշտ ձևով: Ինչպես սնունդն է անհրաժեշտ ֆիզիկական աճի համար, այնպես էլ նոր փորձն է կարևոր մտավոր զարգացման համար: Երեխաները նոր փորձ են ձեռք բերում խաղի միջոցով կամ սովորելու ընթացքում: Սովորելու համար կարևոր է ոչ միայն երեխայի ընդունակությունները, այլ նաև շրջապատը: Ընտանիքում առկա էմոցիոնալ և մշակութային եղանակը, ինչպես նաև ծնողների ներգրավումը և ձգտումը կարող են նպաստել երեխայի սովորելուն կամ էլ սահմանափակել նրա ընդունակությունները: Խաղը բավարարում է նոր փորձի պահանջմունքին երկու ձևով. այն թույլ է տալիս երեխային ճանաչել աշխարհը և ապահովում այն միջոցները, որոնք ղեկավարվում են և լուծում կոնֆլիկտային էմոցիաները՝ թույլ տալով երևակայությանը հաղթահարելու իրականությանը և տրամաբանությանը: Երեխայի ինտելեկտուալ զարգացման համար կարևոր է նաև խոսքը, բայց պետք է նրա հետ ոչ միայն խոսել ակտուալ հասկանալի և բովանդակալի: Խոսքն օգնում է մտածել, ինչպես նաև օգնում է շփման կայացմանը։ Դպրոց հաճախելը նույնպես հանդիսանում է նոր փորձ: Երեխայի առաջընթացը կախված է ուսուցչից` նրա հետ հարաբերություններից, նրա համոզմունքներից։ Հետաքրքրությունների ընդլայնումը և նոր գաղափարների ընկալումը վարակիչ են, և այստեղ ուսուցիչը մեծ դեր ունի, որպեսզի երեխայի մոտ առաջացնի հետաքրքրություն և սեր նորի նկատմամբ:
3․ Գովասանքի և գնահատման պահանջ: Չափահաս դառնալու համար պետք է շատ բան սովորել էմոցիոնալ, սոցիալական և ինտելեկտուալ ոլորտում: Երեխան հասնում է դրան այն մարդկանց շնորհիվ, ովքեր հոգ են տանում նրա մասին, որոնցից էլ պահանջվում է գովասանք և գնահատում: Ուսուցիչները ևս մեծ դեր են խաղում այս պահանջմունքը բավարարելու համար, նաև այն պարզ պատճառով, որ երեխան օրվա մեծ մասը անցկացնում է դպրոցում: Մանկավարժները պետք է գիտակցեն, որ յուրաքանչյուր երեխա ունի թաքնված պոտենցիալ, որը պետք է բացահայտել, և չպետք է ամեն մի անհաջողություն դիտել որպես կարողությունների սահմանափակում:
4․ Պատասխանատվության պահանջմունք: Այս պահանջմունքը բավարարարելու համար երեխան պետք է ունենա սեփական անկախությունը, նաև երեխան պետք է լինի ազատ սնվելիս, լվացվելիս, որպեսզի նա լինի պատասխանատու այդ գործի համար։ Նրա զարգացման հետ զուգահեռ պատասխանատվությունը պետք է մեծանա՝ տալով ազատություն իր գործերում: Իսկ հետագայում, դառնալով չափահաս, պետք է լինի պատասխանատու նաև այլ մարդկանց համար: Երեխային ազատություն տալ չի նշանակում, որ ծնողները չպետք է հայտնեն սեփական տեսակետը, մատների արանքով նայեն այն ամենին, ինչը երեխան անում է։ Այլ ընդհակառակը, երեխաները վերահսկողության և ուղորդման կարիք ունեն: Ծնողները պարտավոր են սովորեցնել ինչն է թույլատրելի է և ինչը ոչ, հնարավոր վտանգավոր հետևանքներից խուսափել, ուրիշների ցանկությամբ չառաջնորդվել: Ծնողները նոր փորձի յուրացումը պետք է ղեկավարեն, որը պետք է նաև հետզհետե մարի: Պետք է լինի համաչափություն նոր տեղեկություն հաղորդելու և խորհրդի միջև, մի կողմից պետք է ազատ որոշում կայացնելու հնարավորություն տալ, միաժամանակ պետք է պատրաստակամ լինեն օգնելու և միջամտելու, եթե դրա կարիքը կա:
Սոցիալական աշխատողներն իրենց պրակտիկայում/փորձաշրջան/ կենտրոնանում են ոչ թե ընդհանրապես երեխաների, այլ` հատուկ պաշտպանության կարիք ունեցող երեխաների հետ աշխատանքի վրա:
Մանկության պաշտպանությունը ընդհանուր առմամբ դրված է պետության և հասարակության վրա, կանոնակարգվում է օրենքներով և երաշխավորվում է գործող սոցիալական համակարգերի մեխանիզմներով:
Հատուկ պաշտպանության կարիք ունեցող երեխան ունի պետության և նրա համապատասխան մարմինների կողմից պաշտպանության, խնամքի, դաստիարակության և օգնության իրավունք: Պետությունն ու նրա համապատասխան մարմիններն ապահովում են նման երեխաների խնամքը և դաստիարակությունը որդեգրման, խնամակալություն կամ հոգաբարձություն սահմանելու և խնամատար ընտանիքում տեղավորելու, իսկ դրա անհնարինության դեպքում` համապատասխան մանկատներում տեղավորելու միջոցով:
Խնամքի ձևն ընտրելիս հաշվի են առնվում երեխայի դաստիարակության հաջորդականության ապահովումը, մայրենի լեզուն, տարիքը, սեռը և այլն:
Երեխայի որդեգրման կարգը սահմանվում է Հայաստանի Հանրապետության օրենսդրությամբ:
Ելնելով երեխայի, նրա օրինական ներկայացուցիչների շահերից պետությունը և նրա համապատասխան մարմինները երեխայի կենսապայմանների, առողջական վիճակի գնահատումը կատարում են գաղտնի` Հայաստանի Հանրապետության կառավարության կողմից սահմանված կարգով:
Երեխան 16 տարին լրանալուց հետո ունի ինքնուրույն ապրելու իրավունք` բավարար կենսապայմանների, պետության և նրա համապատասխան մարմինների կողմից նյութական օգնության և որոշակի պայմանների ստեղծման դեպքում:
Սոցիալական ծառայություններ երեխաների հետ սոցիալական աշխատանքում շատ կարևոր է նաև ապահովել հատուկ պաշտպանության կարիք ունեցող երեխաներին /ՀՊԿՈՒԵ/ ուղղված արդյունավետ սոցիալական քաղաքականության իրականացումը, մշակել քաղաքականություն, գործակալությունների չափորոշիչներ և ուղենիշներ, որոնք պաշտպանում են ՀՊԿՈՒԵ-ի իրավունքները, մշակել և իրագործել օրենքներ այդ ուղղությամբ, ապահովել վարչական, առողջապահական և կրթական վերահսկողություն այս խմբի նկատմամբ: Ընդհանուր առմամբ ՀՊԿՈՒԵ-ի խնդիրը Հայաստանում համարվում է համեմատաբար նոր երևույթ: Իրականում այս խնդիրն ահագնացող է դարձել միայն վերջերս` հետխորհրդային շրջանում: Սակայն, Խորհրդային Հայաստանում հատուկ պաշտպանության կարիք ունեցող երեխաների խնդրի «բացակայությունը» բավականին արհեստական էր: Այս խնդիրը կանխելու նպատակով, որը հակասում էր խորհրդային սոցիալական «երջանիկ մանկություն» գաղափարին, խորհրդային պետությունը երեխաների համար հաստատեց գիշերօթիկ հաստատությունների մի համակարգ /մանկատներից, որբանոցներից ու գիշերօթիկ դպրոցներից սկսած մինչև ուղղիչ դպրոցներ, դաստիարակչական գաղութներ և խիստ ռեժիմի ուղղիչ տներ/: Սակայն, իրենց երեխաների համար կարիքների բավարարման և իրավունքների իրականացման առումով սրանք լավագույն լուծումը չէին, քանի որ հաստատություններում երեխաների մոտ չբավարարված էին մնում մի շարք պահանջմունքներ: Բացի այդ հատուկ պաշտպանության կարիք ունեցող երեխաների խնդիրներն այնքան էլ մշակութային նկատելի չէին հասարակությունում` պայմանավորված մշակութային առանձնահատկություններով,, քանի որ երեխան արժևորված էր և նրան խնամում էին ընտանիքում: Անցած տասը տարիների ընթացքում հանրապետության տնտեսության կենտրոնացված պլանային համակարգից ազատ շուկայական հարաբերությունների անցման գործընթացը բերեց տնտեսության անկման, հետևաբար՝ բնակչության կենսամակարդակի խիստ իջեցման, աղքատության խորացման, դրա տարածվածության, սրության մեծացման և հասարակության բևեռացման:
Իսկ վիճակն էլ ավելի է դժվարանում` կապված համապատասխան ինստիտուտների և սոցիալական ծառայությունների բացակայության հետ: Մինչ այսօր շարունակում է գործել դեռ Խորհրդային Միությունից մեզ մնացած երեխաների համար նախատեսված անարդյունավետ ինստիտուցիոնալացված համակարգը։ Այդ ծառայությունները կարելի է դասակարգել այսպես.
․ Ընտանեկան սոցիալական ծառայություններ
․ Վնասը կանխող ծառայություններ
․ Այլ սոցիալական ծառայություններ
Որքան էլ կարևորենք երեխաների խնամքով զբաղվող հաստատություններում արհեստավարժ մասնագետների ներկայությունը և նրանց մասնագիտական միջամտությունը` երեխայի ընթացիկ և հետագա զարգացման համար, միևնույնն է, հաստատությունը չի կարող փոխարինել ընտանիքին, իսկ պետության համար դժվար է հանդես գալ որպես լավ ծնող:
Երեխաների հետ սոցիալական աշխատանքի էությունը կարելի է ներկայացնել հետևյալ կետերով.
1․ Խորհրդատվություն, որի նպատակն է երեխայի հոգեվիճակի թեթևացումը: Օրինակ` հաճախ ամուսնալուծության գործընթացում ծնողները, ծանրաբեռնված լինելով սեփական խնդիրներով, մոռանում են երեխայի մասին, որն այդ ժամանակահատվածում հատկապես կարիք ունի մեկի, որի հետ կարողանար կիսվել իր ապրումներով, ստանալ որևէ տեղեկություն և այլն։ Այդ դերը իր վրա կարող է վերցնել սոցիալական աշխատողը, որն աշխատելով ամբողջ ընտանիքի հետ պարտավոր է օգնել նաև երեխային:
2․ Խնդրի լուծմանն ուղղված հնարավոր գործնական քայլերի իրագործում` ներառյալ ֆինանսական ռեսուրսների փնտրումը։ Այսինքն, պաշտպանել խորհրդառուին պետական հիմնարկությունների և մասնավոր կազմակերպությունների առջև:
3․ Վերահսկում, այսինքն աշխատելով երեխայի հետ /անկախ նրանից, թե որտեղ` դպրոցում,ընտանիքում, մանկատանը, հիվանդանոցում, գաղութում և այլն/, սոցիալական աշխատողը պարտավոր է հետևել երեխային և նրա շրջապատին` երեխային վնասելու գործընթացը ժամանակին նախազգուշացնելու կամ կանխելու նպատակով։
Եվ այսպիսի մասնագիտական աշխատանքի նպատակներն էլ հետևյալն են `
1․ Սոցիալական դեպք վարողները պետք է կարողանան աշխատել երեխայի` որպես յուրահատուկ այցելուի և նրա ծնողների կամ ընտանիքի այլ անդամների հետ, ինչպես նաև պետք է կարողանան զարգացնել տրամաբանորեն կապակցված և «փորփրող» հարցեր ձևակերպելու իրենց հմտությունները, որպեսզի առավել ամբողջական տեղեկություններ հավաքեն երեխայի և նրա ընտանիքի մասին` որքանով այդ տեղեկություններն առնչվում են առկա հիմնախնդիրներին, արգելքներին և ուժեղ կողմերին:
2․ Սոցիալական դեպք վարողները պետք է կարողանան գնահատել այցելուի, նրա ընտանիքի և միկրոմիջավայրի այլ անդամների ուժեղ կողմերը և դրանք օգտագործել հիմնախնդիրները լուծելու և արգելքները վերացնելու նպատակով:
3․ Սոցիալական դեպք վարողները պետք է կարողանան անհրաժեշտության դեպքում ընտանիքի յուրաքանչյուր անդամի ներգրավել երկխոսության մեջ, որը կնպաստի առկա և անհայտ հիմնախնդիրների հետ կապված զգացմունքների և պահանջմունքների բացահայտմանը։
4․ Սոցիալական դեպք վարողները պետք է կարողանան ձևակերպել այնպիսի հարցեր, որոնց օգնությամբ ստացված տեղեկությունը նպաստի լիարժեք և ճշգրիտ գնահատմանը, որտեղ գնահատումը դիտվում է որպես շարունակական գործընթաց:
Անշուշտ, պակաս կարևոր չէ սոցիալական աշխատանքը երեխաների ծնողների հետ: Ծնողները պետք է իմանան, որ.
․ իրենց երեխայի ընդունակությունները բացառիկ են,
․ երեխաները չպետք է դառնան ընտանիքի համար ամեն ինչ,
․ ծնողական «կույր» սիրո պայմաններում վտանգվում է երեխայի հաջող սոցիալականացման գործընթացը,
․ ընտանիքում կոնֆլիկտները երեխաների մոտ առաջացնում են խիստ ճնշվածություն,
․ երեխայի անձնային ռեսուրսները (ինչ-որ առումներով) նույնպես կարող են սահմանափակ լինել,
․ երեխաներն ունեն ոչ սովորական վարքագիծ. շատ հաճախ անհանդուրժող են, արագ փոխվում է նրանց տրամադրությունը,
․ անհրաժեշտ է հետևել նրանց տարիքային զարգացման կենսաբանական, սոցիալ-հոգեբանական առանձնահատկություններին,
Եզրահանգում
Երեխաների պաշտպանության հիմնահարցերի լուծման քաղաքականության հիմնական ուղղվածության մեջ կարևոր տեղ է զբաղեցնում երեխաների խնամքը, կրթությունը և պաշտպանությունն իրականացնող հաստատությունների գործունեության բարելավումը հաշվի առնելով մանկատներում, պետական հատուկ հանրակրթական ուսումնական հաստատություններում, երեխաների խնամքի և պաշտպանության գիշերօթիկ հաստատություններում երեխաների թվի նվազեցման անհրաժեշտության խնդիրը: ՀՀ-ում երեխաների խնամքի և պաշտպանության ապահովումն իրականացվում է աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության կողմից:
Հայաստանում երեխաների պաշտպանությունը բազմաթիվ մարտահրավերների առջև է կանգնած, քանի որ երկրում երեխաների իրավիճակը խնդրահարույց է:
Իրական խնդիրները ներառում են աղքատության ու գործազրկության, ինչպես նաև միգրացիայի բարձր մակարդակ` կնոջ կողմից ղեկավարվող ընտանիքների քանակի աճով, երեխաների խնամքի լիարժեք համակարգի և այլընտրանքային խնամքի ծառայությունների բացակայություն, խնամքի հաստատություններում մեծ թվով երեխաների առկայություն, քաղաքացիական թույլ հասարակություն և այլն: Երեխաները՝ որպես հասարակության առավել խոցելի խումբ, տառապում են այս հանգամանքների պատճառով:
Երեխայի հետ աշխատելիս անհրաժեշտ է հիշել, որ երեխաների հետ սոցիալական աշխատանքը զբաղեցնում է հատուկ տեղ, քանի որ այստեղ սոցիալական աշխատողը գործ ունի դեռ ոչ հասուն, զարգացման և անհատի կայացման գործընթացում գտնվող, անպաշտպան և խոցելի էակի հետ:
Ի տարբերություն մեծահասակների` երեխան ոչ միշտ կարող է գիտակցել, որ ինքն ունի այս կամ այն խնդիրը, իսկ եթե նույնիսկ անհանգստություն է զգում, ապա շատ հաճախ չի հասկանում դրա պատճառները կամ չի կարողանում այն ձևակերպել, հետևաբար, հաճախ չգիտի` ում դիմել մասնագիտական օգնություն ստանալու համար:
Երեխաները մեր ապագայի կերտողներն են. հեռանկարային ապագա կերտելու համար հարկավոր է վերաձևավորել նրանց ներկան։
Գրականության ցանկ
1․ «Սոցիալական աշխատանքի մասին» ՀՀ օրենք, 2018թ., https://www.e-draft.am/projects/1027/about
2․ Երեխաների իրավունքի պաշտպանության 2022թ․-ի տարեկան ծրագիր:
https://www.e-gov.am/gov-decrees/item/37020/
3․ ՀՀ Օրենքը երեխայի իրավունքի մասին
https://www.arlis.am/documentview.aspx?docID=69115
4․ Սոցիալական աշխատանք /վերապատրաստման դասընթացի նյութեր նախակրթարանի աշխատակիցների համար/, Գյումրի-2018թ․, էջ 120:
5․ Սոցիալական աշխատանքի ձեռնարկ ուսուցիչների համար, Երևան, 2016թ․ էջ 75:
6․ Սոցիալական աշխատանքի մասնագիտական չափորոշիչներ, մշակվել է «Ներդաշնակ հասարակություն» սոցիալական աշխատողների հայկական ասոցիացիայի նախաձեռնությամբ՝ Հայաստանում ՄԱԿ-ի Մանկական հիմնադրամի աջակցությամբ, Երևան, 2015թ․, էջ 58:
7․ Հարությունյան Ն. Կ., Ղազարյան Ա. Փ., Ղուկասյան Լ. Հ., Սոցիալական մանկավարժություն, բուհական ձեռնարկ, ԵՊՀ հրատարակչություն, 2017թ., էջ 338:
8․ СРЕДСТВА МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ И ПРАВА РЕБЕНКА. Справочник для журналистов, составленный самими журналистами. Разработано MediaWise для ЮНИСЕФ; Второе издание 2005г. при сотрудничестве с Региональным Представительством ЮНИСЕФ По странам Центральной и Восточной Европы и СНГ MediaWise&UNICEF; 2005г.
Հոդվածը գրվել է «Ռեստարտ Գյումրի» նախաձեռնությունների կենտրոն ՀԿ-ի կողմից կազմակերպված «Երիտասարդական հոդվածների մրցույթ»-ի չորրորդ փուլի մասնակից Էլլա Պողոսյանի կողմից։
ԾԱՆՈՒՑՈՒՄ | Սույն հրապարակման մեջ տեղ գտած վերլուծությունները կարող են չհամընկնել «Ռեստարտ Գյումրի» նախաձեռնությունների կենտրոն ՀԿ-ի պաշտոնական դիրքորոշման և տեսակետերի հետ։
More Stories
«Վիդեոհոլովակների մրցույթ»-ի ամփոփում
Ժամանակակից արվեստագետները ՀՀ-ում և աշխարհում
ՀՀ բարձրագույն կրթության համակարգի կատարելագործումը որպես պետության զարգացման հիմնական գործոն