2021 թվականի օգոստոսին տեղի ունեցավ «Ռեստարտ Հայաստան» ճամբարի առաջին փուլը, որի շրջանակներում մենք` Շիրակի մարզի ներկայացուցիչներս, ընտրեցինք հիմնախնդիրներ, որոնք առկա են Հայաստանում։
Հայաստանում բավականին արդիական խնդիր է փոքրամասնությունների`ազգային և սեռական, հաշմանդամություն ունեցող անձանձ ընկալումն ու ընդունումը հասարակության կողմից։ Նախ եկեք հասկանանք, թե ովքեր են համարվում հաշմանդամություն ունեցող անձինք ։
- Հաշմանդամություն ունեցող անձինք ունենում են որոշ խնդիրներ , մեծամասամբ ` առողջական , որը ձեւավորվում է արգելք` խոչընդոտելով նրանց և մյուսների հավասար հիմունքներով հասարակական կյանքին լիարժեք ու արդյունավետ մասնակցությանը:
Ըստ ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության բժշկասոցիալական փորձաքննական գործակալության տեղեկատվության՝ 2014թ. տարեվերջին
- ՀՀ աշխատանքի և սոցիալական հարցերի նախարարության էլեկտրոնային տեղեկատվական բազայում ընդգրկված է եղել հաշմանդամություն ունեցող 198 619 անձ։ Նրանցից 94 902-ը կանայք են։ 2014 թ. հուլիսի 1-ի դրությամբ հաշմանդամություն ունեցող 18-ից 63 տարեկան մարդիկ կազմում են 65.2 %-ը, երիտասարդ տարիքի` (18-ից 40) կազմում են 13,9%, 40-ից 63 տարեկան կազմում են 51.3%, իսկ կենսաթոշակային տարիքի՝ 30.6%:
Ներկայումս Հայաստանում թյուր մոտեցում և ընկալում է ձևավորված հաշմանդամության վերաբերյալ: Հաշմանդամության մասին պատկերացումները սահմանափակվում են անվասայլակ, քայլակից օգտվող , կամ էլ անշարժողունակ մեկին պատկերացնելով ։ Սակայն հաշմանդամությունը լայն եզրույթ է, որն ունի տարբեր դրսևորումներ։ Հայաստանում հաշմանդամություն ունեցող անձինք բախվում են խտրականության։ Ոմանք կարող են նույնիսկ վիրավորել, հարվածել , լավագույն դեպքում ` տհաճություն և զզվանք արտահայտող միմիկաներ ցույց տալ։ Վերը նշվածները կոմպլեքսավորում են հաշմանդամներին, և այդպիսով նրանք չեն ցանկանում որեւէ առերեսում ունենալ հասարակության հետ և զրկվում են կրթական և զարգացնող տարբեր միջոցներից: Այս խնդրի հիմքն է հանդիսանում անհանդուրժողականությունը և անտեղյակությունը։ Սա բերում է հաշմանդամների մոտ հոգեբանական բարդույթների և կոմպլեքսների առաջացման ։
Ներկայումս ՀՀ կառավարությունը քայլեր է ձեռնարկում հասարակության և հաշմանդամություն ունեցող անձանց միջև անդունդը ոչնչացնելու համար։ Այդ քայլերից մեկը ներառական կրթությունն է։ Այն իրենից ներկայացնում է կրթության կազմակերպման գործընթաց , որի հիմքում ընկած է բոլոր երեխաների, այդ թվում ` հաշմանդամություն և կրթության առանձնահատուկ պայմանների կարիք ունեցող երեխաների կրթություն ստանալու իրավունքը ։ Պետությունը իր այս քայլով հաշմանդամություն ունեցող երեխաներին տալիս է հնարավություն ` ստանալ լիարժեք ֆորմալ կրթություն։ Սակայն երեխաները զրկված են կրթական չափազանց կարևոր բաղադրիչից` ոչ ֆորմալ կրթությունից։
Ի տարբերություն հաշմանդամների` ազգային փոքրամասնությունների պատկերն այլ է։ Հայաստանում 2011 թվականին անկացված մարդահամարի տվյալների համաձայն ազգային փոքրամասնություն կազմող էթնիկ խմբերն ունեն հետևյալ թվային ցուցանիշները .
Էթնիկ փոքրամասնություններ | Թիվը |
Եզդիներ | 35,308 |
Ռուսներ | 11,911 |
Ասորիներ | 2,769 |
Քրդեր | 2,162 |
Ուկրաինացիներ | 1,176 |
Հույներ | 900 |
Վրացիներ | 617 |
Բելառուսներ | 214 |
Հրեաներ | 127 |
Լեհեր | 124 |
Գերմանացիներ | 67 |
Այլ էթնիկ խմբերի ներկայացուցիչներ | 1,578 |
Հրաժարվել են պատասխանել | 100 |
Ամբողջը | 56,953 |
Հայաստանում ազգային փոքրամասնությունների նկատմամբ խտրականության խնդիր չկա ո’չ պաշտոնական եւ ո’չ էլ հասարակական մակարդակներում: Սակայն ազգագրագետ Հրանուշ Խառատյանի պնդմամբ խնդիրներ կան, մասնավորապես. – «Ազգային փոքրամասնությունների զգալի մասը` փոքրամասնությունների ոչ թե բացարձակ թիվը, այլ բազմազան խմբերը, հայերեն չեն խոսում, եւ նրանց երեխաները նույնպես մեծ չափով հայերեն չեն խոսում: Դա ինտեգրման խնդիր է: Այս ուղղությամբ քաղաքական ծրագիր չկա: Մի քանի անգամ հարցը բարձրացավ, բայց այդպես էլ այդ խնդիրը լուծում չստացավ»:
Ըստ ազգագրագետի, նրանք մի քանի անգամ խնդրել են, որպեսզի իրենց համար կազմակերպվի հայերեն լեզվի ուսուցման դասընթացներ, սակայն դա այդպես էլ պետության կողմից չիրականացվեց, ինչը դժվարացնում է նրանց ինտեգրումը հասարակության մեջ. – «Այդպես էլ, օրինակ, հայկական պետական կյանքին կամ ակտիվ հասարակական կյանքին դժվար կարող են ինտեգրվել գրագետ հայերենի պակասի պատճառով: Երբեմն բուհ չեն կարող հայերեն լեզվով ընդունվել»:
Մեր թիմը ցանկացավ լուծում տալ այս հիմնախնդրին հետևյալ կերպ.
1. Բարձրացնել մարդկանց տեղեկացվածությունը,
2. Կազմակերպել բացօթյա սեմինարներ և դասընթացներ` ներառելով վերը նշված փոքրամասնություններին ։
Սեմինարները կօգնեն ինտեգրվել հաշմանդամներին և զգալ իրենց հասարակության լիարժեք անդամ։ Իսկ ազգային փոքրամասնությունները կկարողանան հեշտությամբ յուրացնել հայերենը և չեն ունենա այլեւս վերը նշված խնդիրները։
More Stories
«Վիդեոհոլովակների մրցույթ»-ի ամփոփում
Ժամանակակից արվեստագետները ՀՀ-ում և աշխարհում
ՀՀ բարձրագույն կրթության համակարգի կատարելագործումը որպես պետության զարգացման հիմնական գործոն